... Bo nikt nie lubi reklam
... Bo nikt nie lubi reklam
autorem artykułu jest Marcin Kalisz
W najnowszym numerze „Managera” przeczytać możemy artykuÅ‚ traktujÄ…cy o sposobach dotarcia do odbiorcy poprzez reklamÄ™. StwierdzajÄ…c, że potencjalny klient reklam nie cierpi autor oczywiÅ›cie Ameryki nie odkryÅ‚, ale tekst stanowi inspiracjÄ™ do głębszego zastanowienia siÄ™ nad kondycjÄ… dzisiejszej reklamy.
Nie bÄ™dÄ™ oryginalny... nikt nie lubi reklam. Szczególnie dziÅ›, gdy sÄ… one wszÄ™dzie - w radiu, telewizji, prasie, w sms-ach, na naszym ulubionym portalu internetowym, a jakby byÅ‚o tego maÅ‚o, to jeszcze okoÅ‚o dwa razy w tygodniu jakiÅ› bezczelny typ oÅ›miela siÄ™ do nas dzwonić na „domowy” z promocjÄ… odkurzaczy, mebli, czy usÅ‚ugi internetowej. Z zainteresowaniem na reklamÄ™ patrzÄ… dziÅ› tylko sami producenci spotów badź wÅ‚aÅ›ciciele firm, którzy Å›ledzÄ… poczynania konkurencji lub wypatrujÄ… czy zgodnie z podpisanÄ… umowÄ… ich reklama poleci po głównym wydaniu dziennika. No dobrze. Skoro nikt już reklam nie lubi to czemu wciąż wydaje siÄ™ na nie takie wielkie sumy?
Zmusić do obejrzenia
Odpowiedź jest prosta: reklamy nie są po to by je lubić. Są po to by przekazać ważną informację zanim odbiorca zdąży je zignorować. Nowe oblicze reklamy jest więc skrajnie zaskakujące, kontrowersyjne, przepełnione seksem i niejednokrotnie zawiera elementy wręcz bulwersujące. Zaintrygowany, zdegustowany lub podniecony odbiorca jest dla rynku reklamowego dużo cenniejszy niż ten, który właśnie przełączył kanał. Należy więc użyć wszystkich możliwych metod by widza przy sobie zatrzymać, a że ludzka natura jest - upraszczając - dość jednolita, to i sposoby na zwrócenie uwagi nie są zbyt wyszukane.
JeÅ›li nie masz pomysÅ‚u na samochód zamieniajÄ…cy siÄ™ w robota lub tysiÄ…ce kolorowych piÅ‚eczek przemierzajÄ…cych ulice San Francisco - nie ma problemu. Możesz skorzystać z dwuznacznego wykorzystania w reklamie motywu dzieci (np. wysmarowane ketchupem, a wyglÄ…dajÄ…ce na zakrwawione) lub uderzyć w jeszcze bardziej przyziemne instynkty i poprosić atrakcyjnÄ… osobÄ™ by siÄ™ „prawie” rozebraÅ‚a. W tym przypadku „prawie” nie zrobi wielkiej różnicy - target bÄ™dzie zainteresowany i dopóki poÅ›ladki nie zniknÄ… z ekranu możesz serwować informacje o produkcie. Golizna oczywiÅ›cie odwróci uwagÄ™ od treÅ›ci reklamy, ale i tak lepszy taki efekt niż zmieniony kanaÅ‚ lub wyjÅ›cie do kuchni po popcorn w przerwie filmu.
...Lub zmusić do mówienia
Czy to jedyne metody? Nie, sÄ… także „wirusy”, czyli wszelkiego rodzaju przynÄ™ty, na które zÅ‚apać można masy. Brzmi obrzydliwie, ale jest skuteczne. Niech za przykÅ‚ad posÅ‚uży frazes, którego użyÅ‚em w powyższym akapicie: „prawie robi wielkÄ… różnicÄ™” dziÅ› jest już powiedzeniem o ogólnokrajowej popularnoÅ›ci. Używane jest podczas rozmów, w żartach i na każdym forum internetowym. Z pozoru niewinne zdanie pociÄ…ga za sobÄ… olbrzymiÄ… moc - wszyscy przecież sÅ‚yszÄ…c te sÅ‚owa mamy przed oczami nazwÄ™ popularnego polskiego browaru, a przecież wÅ‚aÅ›nie o to chodzi. Marka zakorzenia siÄ™ w naszej Å›wiadomoÅ›ci i coraz częściej mówiÄ…c „piwo” myÅ›limy „Å»ywiec”. Wzrost sprzedaży Grupy Å»ywiec S.A. jest najlepszym dowodem na powodzenie takich dziaÅ‚aÅ„. Podobny efekt osiÄ…gniÄ™to idiotycznym z pozoru hasÅ‚em „Ja jestem Sprite, a Ty pragnienie” - dziÅ› to najlepszy sposób na zakoÅ„czenie jakiejkolwiek dyskusji. Å»artobliwa forma stwierdzenia „mam racjÄ™ i koniec” robi swoje, a Sprite sprzedaje siÄ™ lepiej niż kiedykolwiek.
Rynek reklamy zmienił się bezpowrotnie. Koniec z uśmiechniętą Panią mówiącą o tym jaka jest szczęśliwa myjąc podłogi płynem X, nie ma też miejsca dla Pana, który orgastycznie przeciera twarz dłonią udowadniając nam, że gładsze golenie możliwe jest już tylko w bajkach. Na każdym kroku jesteśmy zaskakiwani, nęceni, bulwersowani. Zanim jednak zaczniemy narzekać pamiętajmy, że wszystkie te pomysły tworzone są pod nasze gusta.
--
Autorem tekstu jest Marcin Kalisz - doradca marketingowy i projektant reklamowy. Oczkiem w głowie Marcina jest Agencja Marketingowa "A3 Design", której jest właścicielem.
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Nowinki technologiczne w nauczaniu
Ogrodzenia i bramy na działce
Wszystko jest na sprzedaż
ÅšwiÄ…teczny KONKURS z nagrodami!
Okna plastikowe